gezond en veilig werken

Arbodienstverlening, gezond en veilig werken

Campagnes van het kabinet

Het kabinet start een aantal campagnes om te zorgen dat we gezond en veilig kunnen werken. Het gaat om de volgende maatregelen voor 2019:

  • Het kabinet start een meerjarig campagne om beroepsziekten terug te dringen. Ook moeten werknemers die ziek zijn door hun werk sneller en eenvoudiger dan nu het geval is een schadevergoeding kunnen claimen. Men hoopt erop dat dit werkgevers gaat stimuleren om meer bescherming te bieden.
  • Om een eerlijke arbeidsmarkt te bevorderen, gezond en veilig werk te stimuleren en schijnzelfstandigheid aan te pakken komen er meer arbeidsinspecteurs.
  • Er zal onderzoek gedaan worden naar de effectiviteit van de nieuwe Arbowet zodat deze op een later tijdstip geĆ«valueerd kan worden.
  • De samenwerking tussen bedrijfsartsen en arbodeskundigen moet effectiever en de bedrijfsartsen moeten hun preventietaken beter vormgeven.
  • Omdat er een tekort dreigt aan bedrijfsartsen gaat men proberen dit vak aantrekkelijker te maken
  • Het kabinet gaat bekijken of de arbobeleidcyclus op onderdelen moet worden aangescherpt of vereenvoudigd zodat de preventie van arbeidsongevallen en beroepsziekten kan verbeteren.

Wat kun je zelf doen voor je personeel

  • Het is belangrijk dat je weet wat er kan gebeuren op de werkvloer. Zo kun je zorgen voor goede veiligheidsmaatregelen voor je werknemers. Werknemers hebben het recht om hun werk te doen zonder schade op te lopen.
  • Zorg voor de lichamelijke maar ook de geestelijke belasting. Neem maatregelen om overbelasting te voorkomen. Denk aan voldoende pauzemomenten en een goede plek om dat te doen.
  • Wees een goede werkgever. Voor een deel is dit ook bij de wet geregeld. Dat heet goed werkgeverschap. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je je aan je afspraken houdt, dat je geen misbruik maakt van je positie en zorg voor een goede (ongevallen)verzekering.

Medewerkers die werken in een fijne omgeving onder goede omstandigheden, die het naar hun zin hebben, presteren beter. Hogere productiviteit, minder verzuim en je mensen zijn langer en beter inzetbaar. Uiteindelijk bespaar je zo ook kosten.

Kijk ook eens op de site van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Deze site, www.zelfinspectie.nl, geeft veel informatie over werken met personeel. Hier kun je ook kijken of je voldoet aan de nieuwe regelingen voor de vernieuwde Arbowet.

Inzet met Zorg staat je bij

Ook Inzet met Zorg heeft last van het tekort aan bedrijfsartsen. Gelukkig weten wij met een goede planning en slimme inzet van bedrijfsartsen de gevolgen van het tekort tot een minimum te beperken. Wij blijven ook in 2019 hier goed op letten.

Wil je meer weten over hoe ImZ je kan helpen met de invulling van je werkgeverschap? Of wil je een actiever personeelsbeleid? Neem dan contact op met Marlies Meyer, onze HR deskundige. Je kunt haar bereiken op 030 252 54 99 of mailen marlies@inzetmetzorg.nl.

Geschreven door:

Gerelateerde berichten

Alle zaken rond je personeel goed regelen? Direct contact opnemen
Leuk dat je onze website bezoekt. Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website te verbeteren, maken wij gebruik van functionele en analytische cookies. Wij gebruiken geen tracking cookies. Naast het accepteren van de cookies, kun je deze ook beheren via 'Cookie instellingen'.
Accepteer cookiesCookie instellingen