Veelgestelde vragen over loonadministratie

Wanneer je deze pagina hebt gevonden heb je waarschijnlijk vragen over een of meer van de vele aspecten van de loonadministratie. Je vindt hier een overzicht. Mis je nog iets, stuur gerust een mailtje naar lonen@inzetmetzorg.nl. Of bel met 030-2525423

Werkgever

Activeren Inzet met Zorg Nmbrs inlogaccount

Jouw inlogaccount

Zodra wij je administratie in ons systeem hebben aangemaakt, krijg je een inlog om in onze beveiligde omgeving te kunnen werken. Dit kan zowel via een internetbrowser als via de Inzet met Zorg Nmbrs App. Je krijgt hiervoor een aparte e-mail uit het systeem met instructies om je Inzet met Zorg Nmbrs® account te activeren.

Deze link is 24 uur geldig. Werkt de link niet (meer)? Neem dan contact met ons op.

Geen e-mail ontvangen?

  • Controleer of het bericht in je spambox is terechtgekomen.
  • Probeer in te loggen met je e-mailadres en klik op ‘Wachtwoord vergeten?’.
  • Krijg je nog steeds geen mail? Neem dan contact met ons op via lonen@inzetmetzorg.nl of bel 030 252 54 23.

Het IP adres is onbekend, waarom is dit en wat moet ik doen?

Inloggen via de browser

Bij de eerste keer inloggen via de browser wordt je IP-adres van de locatie waar je dan bent, gekoppeld aan je account.

Probeer je daarna op een andere locatie in te loggen, of is je IP- adres door je provider veranderd, dan krijg je de melding: ‘Onbekend IP-adres, er is een e- mail naar u verzonden’. In deze mail staat een link waarmee je het nieuwe IP-adres kunt koppelen aan je account. Je kunt daarna alsnog inloggen.

Deze extra check per mail is uiteraard ter beveiliging, zodat onbekenden niet bij je gegevens kunnen komen.

Hoe voer ik een nieuwe medewerker in

Hoe kan ik nieuwe gegevens werknemer doorgeven

Hoe voer ik mutaties in

Hebben jullie een voorbeeld werkkostenregeling?

Ja hoor. Je kunt op deze pagina informatie vinden over de werkkostenregeling. Je vindt daar ook een button waar je een excelsheet vindt voor de werkkostenregeling zelf.

Welke documenten moeten er in het salarisdossier zitten?

  • Getekend contract
  • Opgave model loonheffingen (staat ook op de website)
  • Kopie legitimatie (geen rijbewijs en indien paspoort voor- EN achterkant fotopagina)
  • Ingevulde formulier werknemersgegevens.

Verlofaanvraag in Nmbrs

Een cumulatieve verzamelloonstaat in Nmbrs

Mijn verzuimverzekering vraagt om gegevens voor naverrekening en waar vind ik dit in Nmbrs.

  1. Inloggen in nmbrs
  2. Je gaat naar salarisdocumentenviewer
  3. Je klikt rechts onderaan op meer
  4. Rechts boven in kan je met de dropdown selecteren op jaartal.
  5. Kies voor Jaarwerk
  6. Bekijk de loonstaat alle medewerkers
  7. Kolom 3 of kolom 14 wordt het meeste gevraagd door de verzekering. Controleer dit altijd bij je verzekering welke kolom je nodig hebt.
  8. Vraag ons om hulp als je er niet uitkomt.

Algemene vragen

Kunnen jullie arbeidscontracten nakijken, beoordelen en/of opstellen?

Ja zeker, dat kunnen wij ook regelen. Onze juristen staan voor je klaar. Vraag naar:

Wat is een loonstaat en waar kan je die in Nmbrs vinden?

De term loonstaat definieert het overzicht dat u als werkgever krijgt, van alle inkomsten van uw personeel. Voor iedere werknemer krijgt u dan ook een aparte loonstaat. Wat er zoal op een loonstaat moet staan:

  1. Het loon (zowel in geld als in natura).
  2. Eventueel fooi.
  3. Reiskosten- en andere vergoedingen.
  4. De te betalen loonbelasting.
  5. Verzekeringspremies.
  6. De gegevens (NAW) van de desbetreffende medewerker.
  7. Het persoonlijke sofinummer.

In sommige situaties dient u overigens géén loonstaat aan te maken. Denk bijvoorbeeld aan wanneer u een kind heeft, dat betaald werk voor u doet of bijvoorbeeld een medewerker die van u uitsluitend een (bijstands)uitkering ontvangt.

Waar vind je de loonstaat?

Waarom zou ik als werkgever geen nettoloonafspraken moeten maken?

Het is niet verstandig om nettoloonafspraken te maken met je werknemers omdat:

  1. De loonheffing bepaalt het verschil tussen het bruto- en nettoloon. Het wel of niet toepassen van loonheffingskorting heeft namelijk een grote uitwerking op het nettoloon.
  2. Daarnaast is er nog een reden om geen nettoloon af te spreken. Als er bij jouw onderneming een CAO van toepassing is, dan zal de onderneming hoogstwaarschijnlijk ook zijn aangesloten bij een verplicht pensioenfonds. Stel je hebt een nettoloonafspraak gemaakt met een werknemer die nog niet premieplichtig is, maar dit in de loop van het dienstverband wel wordt, dan heeft deze verplichte inhouding van de pensioenpremie invloed op het loon. Jij hebt in dit geval een nettoloon afgesproken en daar valt niks meer aan te wijzigen. Het komt er dan op neer dat het brutoloon omhoog moet om het nettoloon gelijk te houden.
  3. Ook het aantal uren van een werknemer kan invloed hebben op het nettoloon. Hoe meer uren een werknemer gaat werken hoe meer belasting deze werknemer in verhouding gaat betalen.

Tip! 

Als een werknemer toch wil weten wat het nettoloon wordt, vraag dan de loonadministratie of zij een proforma berekening kunnen maken. Daarmee voorkom je hoge loonkosten die wel kunnen oplopen tot een verhoging van 50%. Ga bij de werknemer alvast na of de loonheffingskorting moet worden toegepast en hoeveel uren de werknemer per week zal gaan werken.

Hoe werkt het principe van een fiets van de zaak?

Hoe werkt een werkkostenregeling

Hoe zit het met ouderschapsverlof?

Kun je jouw vraag niet terugvinden in de werkinstructies of de FAQ’s? Stuur dan een e-mail naar lonen@inzetmetzorg.nl.

Werknemer

Activeren IMZ Nmbrs inlogaccount

Als medewerker kun je je salarisspecificaties en jaaropgaven online inzien in onze beveiligde omgeving. Dit kan zowel via een internetbrowser als via de IMZ Nmbrs App. Je krijgt hiervoor een aparte e-mail uit het systeem met instructies om je IMZ Nmbrs® account te activeren.

Nieuw Inzet met Zorg Nmbrs® account?

Je ontvangt een e-mail met verder instructies om je IMZ Nmbrs® account te activeren. Deze link is 24 uur geldig. Werkt de link niet (meer)? Neem dan contact op met je werkgever.

Geen e-mail ontvangen?

  • Controleer of het bericht in je spambox is terechtgekomen.
  • Probeer in te loggen met je e-mailadres en klik op ‘Wachtwoord vergeten?’.
  • Krijg je nog steeds geen mail? Neem dan even contact op met je werkgever, deze controleert of het juiste e-mailadres in het systeem staat en kan waar nodig actie richting Inzet met Zorg ondernemen.

Hoe log ik in op de mobiele IMZ app

App Installeren

De Inzet met zorg Nmbrs App is gratis te downloaden in de App Store en Google Play.

  • Zoek : Nmbrs ESS
  • Download en installeer de app
  • Start de app
  • Taal: selecteer de gewenste taal voor het startscherm
  • Vul je domein in. Je hebt een domein nodig om in te loggen in de omgeving van de salarisadministratie. Domein: inzetmetzorg.nmbrs.nl. Dit is hetzelfde domein waarmee je de applicatie in de browser kunt bereiken.

Login gegevens invullen

Je kunt inloggen met je e-mailadres en wachtwoord, of via Google Sign-In. Hiervoor heb je een medewerkerlogin nodig. Heb je daarvoor nog geen mail gekregen, neem dan contact op met je werkgever. Deze moet een medewerker-login aanmaken in ons systeem.

Let op

Als je een medewerker login hebt voor meerdere bedrijven (binnen hetzelfde domein) dan moet je bij het inloggen kiezen voor één van de bedrijven. Wisselen tussen bedrijven kan door uit- en opnieuw inloggen.

  • Email : het e-mailadres van je medewerker login.
  • Wachtwoord : het wachtwoord van je medewerker login.

In de mobiele app is het verplicht om via een tweestapsauthenticatie (ook wel two-factor authentication) je account te autoriseren. Dit is alleen bij de eerste keer inloggen nodig. Na het invullen van je gegevens krijg je een e-mail met een code die je moet invoeren in de mobiele app.

Verificatie

De laatste stap van het inlogproces is de verificatie waarmee je in het vervolg kunt inloggen. Je kunt kiezen uit:

  • Instellen van een pincode
  • Touch-ID (vingerafdrukherkenning)
  • Face-ID (gezichtsherkenning

Is het IP adres onbekend, waarom is dit en wat moet ik doen?

Inloggen via de browser

Bij de eerste keer inloggen via de browser wordt je IP-adres van de locatie waar je dan bent, gekoppeld aan je account. Probeer je daarna op een andere locatie in te loggen, of is je IP- adres door je provider veranderd, dan krijg je de melding: ‘Onbekend IP-adres, er is een e- mail naar u verzonden’. In deze mail staat een link waarmee je het nieuwe IP-adres kunt koppelen aan je account. Je kunt daarna alsnog inloggen.

Deze extra check per mail is uiteraard ter beveiliging, zodat onbekenden niet bij je gegevens kunnen komen.

Hoe geef ik bij mijn werkgever aan of de loonheffingskorting toegepast moet worden

Je werkgever of uitkeringsinstantie houdt loonheffingen in op je loon of uitkering. Loonheffingen is de verzamelnaam voor loonbelasting/premie volksverzekeringen, premies werknemersverzekeringen en de inkomensafhankelijke bijdrage Zorgverzekeringswet.

Voor de inhouding moet je werkgever of uitkeringsinstantie jouw persoonlijke gegevens registreren. Verder geef je aan of je wilt dat je werkgever of uitkeringsinstantie de loonheffingskorting toepast. Je werkgever of uitkeringsinstantie houdt dan minder loonbelasting/premie volksverzekeringen in op je loon of uitkering.

Opgaaf gegevens voor de loonheffingen

Je kunt hier het formulier opgaaf gegevens voor de loonheffingen downloaden. Lever het formulier volledig, juist, gedagtekend en ondertekent aan uw werkgever. (meer informatie op het formulier)

Wat is een jaaropgave en hoe vind je deze in de mobiele app?

Op een jaaropgave vind je wat een werknemer in het jaar heeft verdiend bij één werkgever. Heeft een werknemer in een jaar verschillende werkgevers gehad, dan krijgt diegene meerdere jaaropgaven.

Aan het begin van het nieuwe jaar zorgt de loonadministratie dat de jaaropgave online wordt opgeslagen op het online loon portaal. Wanneer de werknemer zelf toegang heeft tot het loonportaal dan kan hij daar zelf de jaaropgave raadplegen. Zo niet, dan kan hij deze opvragen bij jou als werkgever. De loonadministratie zorgt dat uiterlijk eind februari de jaaropgaves zijn verwerkt.

Wat betekent ‘jaarloon BT’ (bijzonder tarief) op de loonstrook?

Op de loonstrook staat de term ‘jaarloon BT’, maar wat houdt dit in?

Het jaarloon is het loon van het voorgaande kalenderjaar. BT staat voor bijzonder tarief. Wanneer je maar een deel van het voorgaande kalenderjaar in dienst bent geweest, dan wordt jouw jaarloon opnieuw berekend naar een heel jaar. Op basis van het jaarloon BT wordt het percentage bijzonder tarief vastgesteld. Dit bijzonder tarief wordt toegepast op eenmalige verloningen. Hierbij kun je onder andere denken aan vakantiegeld, overwerk, een 13e maand, bonus, eenmalige uitkeringen en de uitbetaling van verlofdagen.

Verlofaanvraag in Nmbrs

Hoe lees je jouw loonstrookje

Kun je jouw vraag niet terugvinden? Stuur dan je werkgever een e-mail of bel even. Hij of zij kan je verder helpen.

Alle zaken rond je personeel goed regelen? Direct contact opnemen
Leuk dat je onze website bezoekt. Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website te verbeteren, maken wij gebruik van functionele en analytische cookies. Wij gebruiken geen tracking cookies. Naast het accepteren van de cookies, kun je deze ook beheren via 'Cookie instellingen'.
Accepteer cookiesCookie instellingen