Veelgestelde vragen van werkgevers
Op deze pagina vind je uitleg over onderwerpen waar wij regelmatig vragen over krijgen. Het kan zijn dat je niet kunt vinden wat je zoekt. Neem dan contact met ons op. Mail naar info@inzetmetzorg.nl of maak gebruik van het contactformulier. Bellen kan natuurlijk ook. Wij helpen je graag.
Wat zijn mijn verantwoordelijkheden als werkgever bij (langdurige) ziekte werknemer?
Let op! Inzet met Zorg biedt hulp en advies, maar we kunnen jouw taken niet overnemen. Jij blijft zelf verantwoordelijk voor het naleven van je verplichtingen jegens je werknemer. Volg hiervoor de onderstaande stappen:
Stap 1.
- Jouw werknemer meldt zich ziek volgens de afspraken in het verzuimprotocol van jouw organisatie.
- Vraag wanneer je werknemer denkt het werk weer volledig te kunnen hervatten.
- Vraag ook welke werkzaamheden of taken werknemer wel kan uitvoeren, eventueel vanuit huis.
Stap 2.
- Meld het verzuim altijd en doe dit binnen 48 uur bij Inzet met Zorg.
- Dit doe je in iONE. Je hebt hiervoor een gebruikersnaam en wachtwoord aangemaakt.
- Via de Google authenticator ontvang je een verificatiecode om de melding af te ronden.
- Als je de module voor telefonische ziek- en betermeldingen gebruikt, kun je Inzet met Zorg ook per e-mail of WhatsApp informeren over de ziek- of betermelding.
Stap 3.
- Check de contact- en contractinformatie van jouw werknemer in iONE om er zeker van te zijn dat alle gegevens up-to-date zijn.
Stap 4.
- Binnen 5 werkdagen na de ziekmelding voert Inzet met Zorg een eerste verzuimgesprek met jouw werknemer.
- Wij starten dan met de verzuimbegeleiding en het casemanagement om een zo spoedig mogelijke re-integratie te ondersteunen.
Lees hier het factsheet over wat te doen bij…
Ik heb een zieke werknemer. Wat doe ik?
Log in bij ons verzuimportaal en meldt de werknemer ziek. Werk je met ‘Ziek- en beter melden’, dan mag je ziek- en betermeldingen ook per mail, per WhatsApp of telefonisch doorgeven.
- E-mail: info@inzetmetzorg.nl
- WhatsApp: 06 83 49 00 49
- Telefoonnummer: 030 25 25 499
Je vindt hier ons factsheet. Wij hebben alles even op een rijtje gezet, zodat je weet welke stappen je moet doorlopen. Vragen? Bel met 030 2525499
Wat is de Wet verbetering poortwachter?
De Wet verbetering poortwachter is bedoeld om het aantal werknemers dat langdurig ziek is terug te dringen. Uitgangspunt: snel en effectief ingrijpen verkort het verzuim van werknemers.
De Wet verbetering poortwachter gaat de strijd aan met langdurig verzuim door ziekte en verlangt van werkgever en werknemer dat zij zich, samen met de arbodienst, inspannen om werknemers weer zo snel mogelijk aan het werk te krijgen. Wij helpen je graag bij de stappen die in dat proces nodig zijn.
Wat mag ik aan een werknemer vragen?
Je mag niet vragen naar de aard of de oorzaak van de ziekte. Je mag wel de volgende vragen stellen:
– het telefoonnummer en (verpleeg)adres;
– de vermoedelijke duur van het verzuim;
– de lopende afspraken en werkzaamheden;
– of de werknemer onder een van de vangnetbepalingen van de Ziektewet valt (niet onder welke);
– of de ziekte verband houdt met een arbeidsongeval;
– of er sprake is van een verkeersongeval met regresmogelijkheid.
Wanneer wordt een werknemer opgeroepen bij de bedrijfsarts?
Uiterlijk na 6 weken verzuim ontvangt de werknemer een uitnodiging van de bedrijfsarts voor een afspraak om de probleemanalyse op te stellen. Indien nodig, kan deze afspraak eerder plaatsvinden, bijvoorbeeld bij klachten zoals lage rugpijn, psychisch verzuim, of als er mogelijk sprake is van een conflict. De uitnodiging wordt verstuurd in overleg tussen onze casemanager en de werkgever.
Mijn werknemer wil het spreekuur verplaatsen. Hoe doe ik dat?
Een spreekuur mag alleen worden verzet na akkoord van de werkgever. Neem hierover even contact op met jouw casemanager.
Mijn werknemer wil op vakantie tijdens ziekte. Hoe ga ik daar mee om?
Als een zieke medewerker op vakantie wil en jij als werkgever twijfelt of dat misschien de re-integratie belemmert, dan kun je de bedrijfsarts om advies vragen. Deze geeft advies op basis van medische gronden of een vakantie schadelijk is voor het herstel. Vervolgens beslist jij als werkgever of de vakantie van de werknemer kan en/of mag.
Hoe vraag ik een spoedconsult aan?
Bespreek met jouw casemanager of een spoedconsult ook echt nodig is. Wij doen onze uiterste best een spoedconsult zo snel mogelijk ingepland te krijgen. Vaak lukt dat niet op de locatie van voorkeur omdat onze bedrijfsartsen vol zitten.
Hoe vul ik een plan van aanpak in?
Het plan van aanpak is iets tussen werknemer en werkgever. De arbodienst heeft daar formeel geen rol in. Sterker nog, als dit door de arbodienst wordt ingevuld dan is het voor het UWV niet geldig. Het is een relatief simpel standaardformulier waar je de afspraken met de werknemer in vastlegt. Natuurlijk helpt jouw casemanager je wel.
Is het verplicht een RI&E uit te voeren?
Ja, sinds 1994 is een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) verplicht. Een RI&E is een essentieel onderdeel van de Arbowet en helpt werkgevers een veilige werkomgeving te bieden aan hun werknemers. Met een RI&E krijg je inzicht in de belangrijkste risico’s binnen jouw bedrijf op het gebied van veilig en gezond werken.
Een verplicht onderdeel van de RI&E is het Plan van Aanpak (PvA). In dit plan staat wie welke maatregelen neemt en binnen welk tijdsbestek. Pas wanneer de risico’s duidelijk in kaart zijn gebracht, kun je effectief en structureel werken aan preventie. Een RI&E is vier jaar geldig, tenzij er grote veranderingen plaatsvinden, zoals een nieuwe bedrijfslocatie of de aanschaf van nieuwe machines.
Als je geen geldige RI&E hebt en een inspecteur van de Inspectie SZW vraagt ernaar tijdens een controle, kun je een boete krijgen. Ook als je wel een RI&E hebt, maar deze niet volledig of actueel is, loop je het risico op een boete of een waarschuwing. In dat geval krijg je maximaal drie maanden om de RI&E up-to-date te maken. De boete kan oplopen tot € 1.800.
Voor diverse sectoren, waaronder Zorg en Welzijn, zijn er digitale RI&E-instrumenten beschikbaar. Klik hier voor meer informatie. Inzet met Zorg kan je ondersteunen bij een dergelijk onderzoek.
Wat is een second opnion?
Als een werknemer twijfelt aan de juistheid van het advies van de bedrijfsarts, kan de werknemer om een second opinion vragen bij een andere bedrijfsarts. Deze tweede bedrijfsarts moet werkzaam zijn bij een andere arbodienst, organisatie of instelling dan de eerste. De second opinion is bedoeld om de kwaliteit van de bedrijfsgezondheidszorg te verbeteren en de werknemer meer zekerheid te bieden over de juistheid en onafhankelijkheid van het advies. Bedrijfsartsen zijn verplicht mee te werken aan een verzoek om een second opinion, tenzij er zwaarwegende redenen zijn om dit te weigeren. De kosten voor de second opinion worden door de werkgever gedragen.
Wij werken samen met artsen van andere arbodiensten om een second opinion mogelijk te maken. We kunnen ook zelf een second opinion uitvoeren als je geen klant van ons bent voor verzuimbegeleiding, maar bij een andere arbodienst bent aangesloten. Voorbeelden van situaties waarin de werknemer een second opinion kan aanvragen:
– De werknemer twijfelt aan de juistheid van het advies van de bedrijfsarts over welke werkzaamheden hij tijdens zijn verzuim nog kan verrichten.
– De werknemer twijfelt aan de juistheid van het advies van de bedrijfsarts over de vraag of er sprake kan zijn van een beroepsziekte.
Na de uitvoering
Na uitvoering van de second opinion beslist de werknemer of het advies aan de eerste bedrijfsarts wordt doorgegeven. De eerste bedrijfsarts dient binnen een redelijke termijn gemotiveerd aan te geven of hij het advies niet, gedeeltelijk, of geheel overneemt. Net als het oorspronkelijke advies is ook de second opinion niet bindend voor de betrokken partijen. Het advies van de eerste bedrijfsarts blijft geldig zolang de second opinion nog niet is afgerond.
Wat is het verschil tussen de second opinion en het deskundigenoordeel van UWV?
De second opinion is iets anders dan het deskundigenoordeel van UWV.
De second opinion
De second opinion is bedoeld om de kwaliteit van de bedrijfsgezondheidszorg te verbeteren en de werknemer meer zekerheid te geven over de juistheid van een advies. Hiermee kan de werknemer op een laagdrempelige manier en in een vroeg stadium zijn twijfels bespreken met een andere bedrijfsarts, specifiek over arbeidsgezondheidskundige vraagstukken. Alleen de werknemer kan een second opinion aanvragen, en alleen een bedrijfsarts kan deze uitvoeren.
Deskundigenoordeel van het UWV
Het deskundigenoordeel is bedoeld om het re-integratieproces vlot te trekken als dit vastloopt tijdens de eerste twee ziektejaren. Zowel de werknemer als de werkgever kan een deskundigenoordeel aanvragen. Dit oordeel wordt gegeven door een verzekeringsarts of arbeidsdeskundige van het UWV. Alleen het UWV is bevoegd om een deskundigenoordeel te verstrekken. Het deskundigenoordeel kan gegeven worden over:
– het al dan niet bestaan van arbeidsongeschiktheid voor het eigen werk van de werknemer.
– het nakomen van re-integratieverplichtingen door de werknemer.
– het aanwezig zijn van passend werk bij de werkgever.
– het nakomen van de re-integratie inspanningen door de werkgever.
Kijk ook op de website van UWV voor meer informatie over het deskundigenoordeel. Het deskundigenoordeel kan op de website van UWV worden aangevraagd door de werknemer en door de werkgever.
Ik vind dat de werknemer te weinig doet aan re-integratie.
In dat geval kun je een deskundigenoordeel opvragen bij het UWV. Kijk hier op de pagina van het UWV voor meer informatie.