Veelgestelde vragen van werknemers
Op deze pagina vind je uitleg over onderwerpen waar wij regelmatig vragen over krijgen. Het kan zijn dat je niet kunt vinden wat je zoekt. Neem dan contact met ons op. Mail naar info@inzetmetzorg.nl of maak gebruik van het contactformulier. Bellen kan natuurlijk ook. Wij helpen je graag.
Hoe meld ik me ziek en wat doe ik als ik weer hersteld ben?
Ziek- en herstelmeldingen moet je doen bij je werkgever. In de meeste gevallen is dat bij jouw directe leidinggevende. Misschien kun je door je klachten je eigen werk niet doen, maar zijn er wel mogelijkheden voor andere werkzaamheden. Bespreek dat met jouw werkgever.
Je meldt ook weer bij je werkgever als je weer hersteld bent.
Wat mag mijn werkgever aan mij vragen?
Jouw werkgever mag niet vragen naar de aard of de oorzaak van de ziekte. De volgende vragen wel:
– het telefoonnummer en (verpleeg)adres;
– de vermoedelijke duur van het verzuim;
– de lopende afspraken en werkzaamheden;
– of je onder een van de vangnetbepalingen van de Ziektewet valt (niet onder welke);
– of de ziekte verband houdt met een arbeidsongeval;
– of er sprake is van een verkeersongeval met regresmogelijkheid.
Wanneer word ik opgeroepen bij de bedrijfsarts?
Oproep per e-mail
Je krijgt per e-mail een oproep om bij de bedrijfsarts te komen. Jouw werkgever ontvangt een kopie van die uitnodiging. Het moment van de afspraak is op basis van afspraken die met je werkgever hierover zijn gemaakt. We volgen hierin de Wet Verbetering Poortwachter en de richtlijnen die gelden voor de inzet van een bedrijfsarts.
Verplicht naar het spreekuur
Het is voor een werknemer verplicht om naar het spreekuur te komen. Verplaatsen van de afspraak kan alleen na toestemming van de werkgever.
Wat is een open spreekuur bij de bedrijfsarts?
De aangescherpte Arbowet biedt meer ruimte voor preventie. Een belangrijk middel hierin is dat je de mogelijkheid hebt om een open spreekuur in te plannen bij de bedrijfsarts, ook als je nog niet verzuimt, maar verzuim wilt voorkomen. Jouw werkgever wordt hierover niet geïnformeerd, maar ontvangt wel een factuur waarop jouw naam niet wordt vermeld.
We raden je echter altijd aan om eventuele klachten zelf met je werkgever te bespreken.
Hoe kan ik een spreekuur met de bedrijfsarts verplaatsen en mag dit?
Een spreekuur kan tot 48 uur van tevoren kosteloos worden verzet, maar alleen met toestemming van de werkgever. Indien je niet op het spreekuur verschijnt of niet bereikbaar bent, worden de kosten van dit consult doorbelast aan de werkgever. Wil je een afspraak verzetten, neem dan contact op met jouw werkgever.
Wat kan ik doen als ik het niet eens ben met de bedrijfsarts?
In dat geval kun je een Second Opinion aanvragen. Dit doe je via jouw eigen bedrijfsarts. De Second Opinion wordt uitgevoerd door een bedrijfsarts die niet bij Inzet met Zorg werkzaam is.
Een deskundigenoordeel
Als je het niet eens bent met de bedrijfsarts, heb je de mogelijkheid om een deskundigenoordeel aan te vragen bij het UWV. Ook je werkgever kan dit doen.
Het oordeel van de bedrijfsarts is slechts een advies. Iedere werkgever of werknemer die het niet eens is met dit advies, kan bij het UWV een zogenaamd deskundigenoordeel aanvragen. Een deskundigenoordeel geeft antwoord op een of meer van de volgende vragen:
– Is de werknemer geschikt zijn eigen werk te doen?
– Is passende arbeid beschikbaar?
– Komt werkgever zijn re-integratieverplichtingen na?
– Komt werknemer zijn re-integratieverplichtingen na?
Meer informatie vind je op de website van het UWV
Wat is een second opinion?
Als een werknemer twijfelt aan de juistheid van het advies van de bedrijfsarts, kan de werknemer om een second opinion vragen bij een andere bedrijfsarts. Deze tweede bedrijfsarts moet werkzaam zijn bij een andere arbodienst, organisatie of instelling dan de eerste. De second opinion is bedoeld om de kwaliteit van de bedrijfsgezondheidszorg te verbeteren en de werknemer meer zekerheid te bieden over de juistheid en onafhankelijkheid van het advies. Bedrijfsartsen zijn verplicht mee te werken aan een verzoek om een second opinion, tenzij er zwaarwegende redenen zijn om dit te weigeren. De kosten voor de second opinion worden door de werkgever gedragen.
Uitvoeren van de second opinion
Wij werken samen met artsen van andere arbodiensten om een second opinion mogelijk te maken. Een werknemer kan dit bijvoorbeeld aanvragen in de volgende situaties:
– De werknemer twijfelt aan de juistheid van het advies van de bedrijfsarts over welke werkzaamheden hij tijdens zijn verzuim nog kan verrichten.
– De werknemer twijfelt aan de juistheid van het advies van de bedrijfsarts over de vraag of er sprake kan zijn van een beroepsziekte.
Na uitvoering
Na uitvoering van de second opinion beslist de werknemer of het advies aan de eerste bedrijfsarts wordt doorgegeven. De eerste bedrijfsarts dient binnen een redelijke termijn gemotiveerd aan te geven of hij het advies niet, gedeeltelijk, of geheel overneemt. Net als het oorspronkelijke advies is ook de second opinion niet bindend voor de betrokken partijen. Het advies van de eerste bedrijfsarts blijft geldig zolang de second opinion nog niet is afgerond.
Wat is het verschil tussen de second opinion en het deskundigenoordeel van het UWV?
De second opinion is iets anders dan het deskundigenoordeel van UWV.
De second opinion
De second opinion is bedoeld om de kwaliteit van de bedrijfsgezondheidszorg te verbeteren en de werknemer meer zekerheid te geven over de juistheid van een advies. Hiermee kan de werknemer op een laagdrempelige manier en in een vroeg stadium zijn twijfels bespreken met een andere bedrijfsarts, specifiek over arbeidsgezondheidskundige vraagstukken. Alleen de werknemer kan een second opinion aanvragen, en alleen een bedrijfsarts kan deze uitvoeren.
Deskundigenoordeel van het UWV
Het deskundigenoordeel is bedoeld om het re-integratieproces vlot te trekken als dit vastloopt tijdens de eerste twee ziektejaren. Zowel de werknemer als de werkgever kan een deskundigenoordeel aanvragen. Dit oordeel wordt gegeven door een verzekeringsarts of arbeidsdeskundige van het UWV. Alleen het UWV is bevoegd om een deskundigenoordeel te verstrekken.
Het deskundigenoordeel kan gegeven worden over:
– het al dan niet bestaan van arbeidsongeschiktheid voor het eigen werk van de werknemer.
– het nakomen van re-integratieverplichtingen door de werknemer.
– het aanwezig zijn van passend werk bij de werkgever.
– het nakomen van de re-integratie inspanningen door de werkgever.
Meer informatie over het deskundigenoordeel is te vinden op de website van het UWV. Zowel werknemers als werkgevers kunnen daar ook een aanvraag indienen.
Ik vind dat de werkgever te weinig doet aan re-integratie.
In dat geval kun je een deskundigenoordeel aanvragen bij het UWV. Kijk op deze pagina van het UWV voor meer informatie.
Ik wil vrije dagen, vakantie opnemen, mag dit?
Als werknemer mag je in principe gewoon vakantiedagen opnemen; tijdens ziekte bouw je namelijk ook vakantiedagen op. De bedrijfsarts kan aangeven of er medisch gezien bezwaar is tegen het opnemen van vakantiedagen, maar de werkgever beslist uiteindelijk of je met vakantie mag. Als de bedrijfsarts aangeeft dat er geen bezwaar is, is de werkgever niet verplicht dit advies te volgen.
Hoe kan ik een klacht indienen?
Eenvoudige klachten proberen we meteen op te lossen. Bespreek jouw klacht met je contactpersoon van Inzet met Zorg.
Klachtenformulier
Als je klacht complexer is, vul dan ons klachtenformulier in. We reageren zo snel mogelijk en in ieder geval binnen 3 weken.
Hoe zit het met privacy?
Inzet met Zorg gaat zorgvuldig met jouw gegevens om. We hebben een privacyreglement dat je beschermt tegen verkeerd gebruik van je gegevens.
Medische informatie delen we nooit met anderen, ook niet met jouw werkgever.